در دو کنفرانس صنعتی -کنفرانس بینالمللی ISPA در فینیکس، و نشست جهانی سلامتی (GWS) در شهر چزنای ایتالیا، صنعت اسپا و سلامتی به یکسری اطلاعات و آمار در باب عملکردشان دست یافت که مشتاقانه در انتظار آنها بود. همانند هر سال، ISPA اطلاعات بهروزرسانیشده حاصل از تحقیقات موسسه (PriceWaterhouseCoopers (PwC برای «پنج کشور بزرگ» را به اشتراک گذاشت و همه آنها مثبت بودند: تعداد مراجعه به اسپا، درآمد و تعداد اسپاها. در GWS، موسسه جهانی سلامت، دو محقق به نامهای Opelia Yeung و Katherine Johnston ، آخرین اطلاعات که اخیرا در سال ۲۰۱۵ گزارش شده است را منتشر کردند که همگی مثبت بودند.
درحالحاضر، ارزش اقتصادی حوزه سلامت به ارزش 2.4تریلیون دلار محاسبه شده است. بخش اسپا نیز ۹۴میلیارد دلار ارزش دارد. این اعداد هیجانانگیز نشان میدهد که این صنعت بهطور مستمر در حال رشد و پیشرفت بوده و از آن جاییکه تجارت اسپا با سلامتی در ارتباط است حتی دارای فرصتهای بسیار بالقوهی بیشتری نیز هست. چنین تجارتی بسیار وسوسهانگیز است، اما جوانب تاریک را هم باید در نظر گرفت.
در کنفرانس ISPA پروفسور Colin McIlheney، نیز برخی از یافتههای مطالعات نیروی کار را تشریح کرد و به وضوح نشان داد که چالشهایی در پیش روی کارکنان وجود دارد. مراکز ارایهدهنده خدمات اسپا گزارش دادند که جایگاههای شغلی خالی آنها به ۶۷درصد رسیده است و تقریبا 36.000 جایگاه شغلی، تماموقت و نیمهوقت، بدون نیرو ماندهاند. از میان آنها، تقریبا ۵۷ درصد مربوط به بخش ماساژ بودهاند.
صبر کنید! مگر نه اینکه ۹۰درصد درآمدزایی مراکز اسپا از خدمات ماساژ آنهاست؟ بنابراین این آمار چه معنایی میتواند داشته باشد؟
اکثر خدمات مشاوره در زمینه افزایش بهرهوری تجاری مراکز اسپا هستند و میتوان قاطعانه اذعان کرد که درحالحاضر، بسیاری از مراکز نیروی کافی متخصص ماساژ ندارند. این مساله به این معنا نیست که ماساژ درمانگران به تعداد کافی در این صنعت وجود ندارند. بلکه کاملا موضوع برعکس است. سازمان ماساژدرمانی امریکا ((AMTA تخمین زده است که بین ۳۳۵۰۰۰ تا ۳۳۸۰۰۰ ماساژ درمانگر و دانشجوی این رشته که عموما در امریکا مستقر هستند، وجود دارند. موفقیت مراکز و آگاهی مشتریان آنها در نیاز به دریافت خدمات کاهش استرس و آرامشبخش است که منجر به ایجاد فرصتهای بیشمار شغلی برای ماساژدرمانگران گشته است. در اواسط دهه ۱۹۸۰، ماساژها در پکیج قرار میگرفت و به مراجعان پیشنهاد میشد که امتحان آنها ضرر ندارد. در حالیکه امروز بهندرت این اتفاق میافتد.
امروزه ماساژدرمانگران فرصتهای بیشماری را برای کسب درآمد پیشروی خود دارند مانند حق امتیاز ماساژ، اپهای تحویل خدمات ماساژ مانند Zeel و Soothe، ماساژورهای داخلی شرکتهای فنآوری و مراقبتهای بهداشتی و البته کسانی که خویشفرما کار میکنند. شاید فعالیت در این مرکز اسپا جذاب بهنظر نمیرسد. به دلیل نیازهای فیزیکی ماساژ، درمانگرانی که شیفتهای ۴ الی 6ساعته خود را با ماساژهای منزل مشتریان خود و کارهای جانبی تکمیل میکردند، مدل کاری خود را تغییر دادهاند و بسیاری از آنان به یک یا دو شیفت کاری هفتگی در مراکز اسپا بسنده کردهاند. آیا این پاسخ سوال را میدهد؟
در برخی مراکز، ماسورها تنها در صورتی با مراکز همکاری میکنند که برنامه کاریشان را خود تعیین و مشخص نمایند و پیمانکاری مستقل باقی بمانند.
همانطور که مبرهن است پر کردن برنامه هفتگی ۴ اتاق ماساژ به ۱۰ الی ۱۲ درمانگر نیاز دارد و با توجه به اینکه هر درمانگر توانایی انجام ماساژ برای بیش از ۲۵ ساعت در هفته را ندارد؛ بنابراین استخدام افراد بیشتر در محیطی که تمایل به کار در آن نیز روز به روز کمتر میشود، بهنظر راهحل مناسبی نمیآید.
مردم امروزه برداشت متفاوتی از کار و حرفه خود دارند، آنها ترجیح میدهند چندین شغل پارهوقت داشته باشند تا اینکه تنها از یک منبع درآمد کسب کنند. همچنین بسیاری از مراکز اسپا از ایجاد یک مسیر شغلی قوی طفره میروند یا قادر نیستند که برنامه مزایا و حقوق مناسبی را تهیه کنند که ممکن است کارکنان را درگیر و متعهد به کار نماید. اما هر دلیلی هم که وجود داشته باشد، این صنعت قابل انکار نیست.
شاید الان زمان آن رسیده که مراکز اسپا بهطور جدی روشها، درمانها و فعالیتهای متفاوتی که مشتریان را جذب میکنند امتحان کنند و به اپراتورها اجازه دهند دستکم دستمزد خود را حفظ کنند در حالی که با تمام وجود به چشمانداز تجاری اسپا متعهد هستند.
تقاضای برای خدماتی همچون طب سوزنی، کایروپراکتیک، مشاوره سلامتی، مشاوره تغذیه و درمانهای مرتبط با خواب همه در حال افزایش هستند. حرکات و درمانهای گروهی مانند پیلاتس، یوگا، تایچی و مدیتیشن میتواند در فضای سالن ارایه شود. با توجه به آمار گروه NPD، خدمات مراقبتهای پوستی در امریکا در حال افزایش هستند و حدود ۹درصد از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۱۷ افزایش داشته و به ۶/۵میلیارد دلار رسیده است. با توجه به آمار خدمات مراقبت از پوست، بهطور معمول میانگین درآمدزایی آن نسبت به ماساژ بیشتر است، شاید زمان آن باشد که انرژی بیشتری در رشد این بخش از کسبوکار ایجاد شود.