اسپاهای درمانی (Medical Spas) پس از اینکه بهعنوان یک گرایش جدید خود را در صنعت اسپا به منصه ظهور رساندند، بسیاری از پزشکان و حرفهایهای اسپا را به این فکر انداختند تا با مشارکت یکدیگر، تجارت منحصربهفرد و سودمند خود را راهاندازی کنند. در حین اجرای یک پروژه اسپا، باید بتوانید پول و زمان خود را به شکلی موثر مدیریت کنید. حتی کوچکترین خطاها میتواند منجر به شکستهای مالی شود چنانچه از ابتدای پروژه به درستی در نظر گرفته نشوند. اما اگر به درستی و از لحاظ استراتژیکی مدیریت شوند، اسپاهای درمانی میتوانند منجر به رضایت بیماران و سود مالی بسیاری شوند. در ادامه این مقاله به 10 مرحله اجرای پروژه تاسیس و راهاندازی یک اسپای درمانی میپردازیم.
۱- دیدگاه قطعی خود را مشخص کنید
سعی نکنید همه چیز برای همه کس باشید. تصمیم بگیرید که قرار است در چه چیزی ویژه باشید سپس به بهترین شکل آن را انجام دهید. به عنوان مثال Cultura Dermatology and Laser Center در واشینگتن، بر روی درمان پوستهای قومی و نژادی تمرکز کرده است و Spa on the Green بر محصولات ارگانیک مراقبت از پوست و درمانهایی برای بهبود عملکرد جراحیهای پلاستیک. خطی باریک بین بودن یک اسپای درمانی و اشغال یک فضای کاری وجود دارد. پیش از استخدام یک ماسور یا نیروی دیگر، باید از خود چندین سوال بپرسید: این نیرو چگونه میتواند مکملی بر خدمات شما باشد؟ چگونه میتوانید خدمات خود را در قالب یک بسته درمانی ارایه دهید؟ چگونه خدمات درمانی شما به بهبود شرایط کاریتان کمک خواهند کرد؟
۲- برنامه کسب و کار خود را بنویسید و گام به گام پیش بروید
هنگامی که خودتان پروژه را تامین مالی میکنید یا به دنبال سرمایهگذار میگردید، نیاز دارید تا یک برنامه تجاری (business plan) بنویسید. این همان چیزی است که سرمایهگذاران بالقوه نیاز دارند تا قبل از تصمیمگیری برای سرمایهگذاری آن را مطالعه کنند. حتی اگر به دنبال سرمایهگذار نیز نیستید، این گزارش برای سایرین نیز جذاب و ضروری خواهد بود. طراح و آرشیتکت شما این گزارش را خواهند خواند و تصویری زنده از هدف شما به دست خواهند آورد؛ مشاور شما آن را خواهد خواند و به درکی درست از چگونگی اجرای پروژه و بازاریابیاش دست خواهد یافت؛ مدیر اسپای شما آن را بررسی و درخواهد یافت چه کسانی را باید استخدام کند و چگونه آنها را مدیریت کند. یک طرح کسبوکار بهعنوان راهنمایی در حین انجام پروژه عمل میکند تا از هدف تعیین شده دور نشوید و تا زمان بازگشایی به صورت ماهانه ارزیابی دقیقی از وضعیت داشته باشید.
۳- یک تیم حرفهای را استخدام کنید
ساختن و طراحی سازه معمولا گرانترین و زمانبرترین بخش پروژه شماست و فضایی است که شما احتمالا کمترین اطلاعات را از آن دارید. کسانی که در تیم ارتقا و پیشرفت شما هستند بینهایت مهمند. حتی هوشمندانهترین نگرش نیز میتواند نتیجه معکوس داشته باشد چنانچه امکانات و ساختار مناسب طراحی نشده باشد، بهعنوان مثال ترکیب خدمات پزشکی غدد و جراحی پلاستیک در یک فضای آرام اسپا ایدهای منحصربهفرد برای کمک به کسانی است که از سرطان سینه رنج میبرند و به تازگی جراحی در این قسمت را انجام دادهاند. زیر یک سقف، بیمار میتواند بازسازی پس از عمل، انرژیدرمانی، مدیریت اسکار و حتی انتخاب کلاهگیس مورد نظر خود را همزمان انجام دهد. اگرچه این سناریو میتواند به شدت دچار تغییر شود چنانچه بیمار بخواهد از میان لابی اصلی به محلی برود که قرار است کلاهگیس جدید را امتحان کند یا اگر مجبور باشد در این شرایط سخت بیماری بدون داشتن فضای خصوصی در اتاق رختکن، لباس خود را تعویض کند. با داشتن تیم قوی، خواهید توانست این مشکلات را پیشبینی کنید و در حالت پیشرفته ایده آل، ورودی جداگانه یا اتاق انتظار ویژه بیماران را طراحی و مهیا کنید. یک تیم باتجربه، امکاناتی را میسازد که نگرشهای شما را بهبود بخشد نه اینکه آنها را زمینگیر کند.
۴- مکان ایدهآل را انتخاب کنید
مطب پزشک یک مقصد در نظر گرفته میشود. حتی اگر در شیبدارترین نقطه شهر باشد، بیماران به آنجا برای دیدن پزشکشان خواهند رفت. یک اسپای روزانه متفاوت است چراکه موفقیت آن وابسته به مکانش است. سنجش بازار و تجزیه و تحلیل رقابت، باید پیش از انتخاب مکان انجام شود. عوامل بسیاری بر انتخاب مکان نهایی شما تاثیرگذار خواهند بود. عواملی همچون جمعیتشناسی، وضعیت پارک ماشینها، نمای خیابان و منطقهبندی صحیح. مطمئن شوید که شهر و قوانین آن اجازه تاسیس یک اسپای درمانی را به شما میدهد. اسپاهای درمانی در مجموع نگرشی تازه در این زمینه هستند و در بسیاری مناطق مسوولین و قوانین محلی، تعریف درستی از اسپای درمانی برای خود ندارند و ممکن است در این زمینه برای شما مشکلات زیادی ایجاد کنند. یکی از راههای خوب این است که اطلاعات را از سایر اسپای درمانی موجود پرسش کنید.
۵- منویی قدرتمند با استفاده از محدودیت مناسب خلق کنید
پشتیبانی پزشکان شما از تمام خدمات و محصولات برای موفقیت اسپای شما بسیار حیاتی است. مشکل از آنجایی شروع میشود که منوی خدمات شما و نظرات پزشکان با یکدیگر هماهنگ نشده باشند. در هنگام انتخاب محصولات محافظت از پوست برای اسپا، یکی از گزینهها ممکن است خرید محصولات موجود باشد که تاثیر آن ثابت شده است. البته شرکتهای دارویی بسیاری هستند که حیطه تولیدات خود را به گونهای گسترده کردهاند تا بتوانند صنعت اسپای درمانی را نیز پوشش دهند. کار با محصولات دارویی متفاوت، به شما در طراحی منویتان انعطافپذیری میدهد و به شما این امکان را میبخشد تا خدمات درمانی ویژهای متناسب با دیدگاهها و دورنمایتان ارایه کنید. این کمک میکند تا اسپا و مطب پزشکان همکاری و هماهنگی موثری با هم داشته باشند.
۶- زیرساختهای اداری و تجاری خود را بنا کنید
هدف اصلی اسپای درمانی ایجاد فضایی خوشایند و مهمانپذیر است. پرسنل شما نمیتوانند بر مراقبت از بیماران یا فروش خدمات و محصولات به آنها تمرکز کنند هنگامی که کل عملیات به درستی طراحی نشده است. پیوند فرم و کارکرد اساسیترین بخش کار است. مهمترین گام در پروژه شما این است که سیستم تجارتتان به درستی ترسیم شده باشد پیش از اینکه کارکنان بر سر کار بیایند. بهطور متوسط، 75درصد از شکایتها در اسپا از اتفاقاتی که در خارج از اتاقهای اسپا رخ میدهد، به وجود میآیند. چنانچه استراتژی صحیح و روش کار مطمئنی نداشته باشید، کارکنانتان به سرعت از شما سوءاستفاده میکنند، اعتبار نام اسپای شما زیر سوال میرود و تجارت شما هیچگاه مطابق با پتانسیل واقعیاش باور نخواهد شد.
۷- خدمات اسپا و پزشکی را به خوبی با هم تلفیق کنید
ستون فقرات یک اسپای درمانی در واقع پیوند یکپارچه بین مطب پزشک و اسپا است. این بستگی به برنامهریزی و ارتباطات دارد. چندین روش برای اینکه فعالیتهای خود را یکپارچه کنید وجود دارد. یک راه داشتن یک پنل متخصصین هم از پزشکان و هم شاغلین اسپا است. تشخیص و ارزیابی بیمار توسط این پنل انجام میشود تا یک برنامه درمانی گسترده را بتوان برای او تجویز کرد. روش دیگر این است که هر مشتری به صورت جداگانه مشاوره داده شود نه تنها درخصوص اینکه او چه چیزهایی نیاز دارد بلکه تعلیم او برای خدمات پزشکی قابل ارایه در اسپا. نگرش سوم که بیشتر مربوط به اسپاهایی است که بر مبنای محصولات آرایشی اداره میشود این است که به مشتری اجازه دهیم خودش خدماتی را که نیاز دارد انتخاب کند.
۸- یک بیمه درمانی را برای پشتیبانی انتخاب کنید
در یک اسپای درمانی، تمام تمرینات و خدمات در زیر یک سقف ارایه میشود. چه به صورت جداگانه و چه به صورت پنلی به مشتریان خدمات ارایه دهید، همه نیاز دارند تا از خودشان محافظت کنند. مشابه با پوشش درمانی و پزشکی، شما همچنان باید اصول اولیه محافظت را ارایه دهید، محافظت از مسایلی همچون درمان اشتباه و یا دادن تعهد کلی و پوشش بیمهای. شما باید از یک موسسه معتبر بیمه برای پوشش مرکزتان استفاده کنید. قوانین ایالت به ایالت متفاوت هستند و هر مجموعهای نیازهای خود را دارد پس داشتن پوشش کامل بیمه بسیار مهم است.
۹- در استخدام پرسنل، هوشیار باشید
موفقترین اسپاهای درمانی آنهایی هستند که علاوه بر داشتن تجربه در مسایل پزشکی، در ارایه خدمات درمانی مانند خدمات زیبایی و خدمات پوست دارای مدارک معتبر و یا حتی پرستار هستند. در خاطر داشته باشید این صنعتی دارای گردش مالی بسیار بالاست. همزمان با برخورد مهربانانه توام با احترام با پرسنل و ایجاد فضایی که مثبت و دوستانه است، راههای دیگری نیز برای حفظ و بهبود کارکنان نیز هست ازجمله آموزش مداوم و پاداشهای مقطعی.
اسپای درمانی مطب یک پزشک نیست. یک برنامه بازاریابی پیشرو، روشهای کنشگرانهای را برای ایجاد و یافتن مشتریان زیاد خلق میکند. برخلاف سایر تجارتهای کوچک، شما مالک بزرگترین ابزار بازاریابی هستید. لیستی از مشتریان اسپا، آدرس آنها، تلفنهایشان و آدرس ایمیل آنها.
سه مرحله برای بازاریابی خدمات اسپا همانا ارتباط، پیگیری و تعهد هستند. با استفاده از لیست پستها، ارتباط با مشتریان را با فرستادن کارتپستالهایی که آنها را از رویدادها و شرایط ویژه فروش آگاه میسازد، پایدار نگه دارید. ارتباط با مشتریان را با پیگیریهای تلفنی ادامه دهید تا وقت ملاقات آنها برای استفاده از خدمات تضمین شده باشد. آخرین رویدادها و پیشنهادات جدید فروش را از طریق علایم و فلایرها درون اسپا اطلاعرسانی کنید.
چنانچه به خوبی اطلاعرسانی شود، اسپای درمانی میتواند تجارتی پرسود و منفعت باشد. با باز نگهداشتن ذهن و تمرکز بر مراقبت از مشتریان، خدمات اسپا ممکن است به استانداردی جدید برای افزودن به سایر مراکز درمانی در آینده تبدیل شود.