اگر چه رکود اقتصادی سالهای ۲۰۰۷-۲۰۰۸، منجر به تعطیل شدن تعدادی از مراکز اسپا شد، اما تعدادی دیگر نیز به کار خود ادامه دادند و رشد خوبی نیز داشتند. در حقیقت، تعدادی از آنان به قدری دوام آوردند که بعدها تبدیل به بخشی جدانشدنی از جامعه تجاری خود شدند. با توجه به دوره مشتریانی کم صبری که همیشه به دنبال کیفیت برتر بعدی هستند، این سوال پیش میآید که: آیا این مرکز اسپای قدرتمند، کار خود را به درستی انجام میدهد؟ هفت استراتژی برای موفقیت که صاحبان مراکز اسپا از آن برای ایجاد کسبوکار خود استفاده میکنند، را در این جا بخوانید.
آموزش و قدردانی از کارمندان
در Spa Gregorie (تاسیس شده در سال ۱۹۸۸)، مالک اسپا تمام کارکنانش را مانند خانواده خود می بیندکه با اعتماد، احترام و قدردانی با هم رفتار میکنند. این بدان معنی است که در موقعیت دشوار، کسی دیگران را تنها نمیگذارد.
کورت رایت، مالک اسپا، قاطعانه معتقد است که یک تیم کاری شاد میتواند مشتریان شاد نیز داشته باشد. او میگوید: هنگامی که تراپیست انرژی مثبتی داشته باشد، برای مشتری نیز تجربه خوبی به ارمغان خواهد برد و سرویسی فراتراز معمول را ارایه خواهد کرد.. اگر ذهن کارمندان مثبت نباشد، در قلب و در نتیجه دستان آنها نیز انرژی مثبتی وجود نخواهد داشت. او برای شناخت کارمندانهای خود زمان زیادی صرف میکند و همیشه برای ورودشان به تیم، جلسهای توجیحی برگزار میکند.
علاوه بر این، اسپای گرگوری دارای دو برنامه اصلی برای شناخت کارمندان است. هرگاه کارمندان بیشتر از وظیفه خود خدمترسانی انجام دهند، از طرف مدیریت امتیازی به آنها تعلق میگیرد. در ماه دسامبر، بهطور تصادفی سه نفر انتخاب میشوند که به آنها هدایایی نظیر سبد هدیه و یا کارت هدیه رستوران تعلق میگیرد. ابتکار دیگر اهدای لقب به افراد است. بهعنوان مثال، هر کسی که به یک بیمار سرطانی کمک رایگان کند، لقب فرد فداکار به او اختصاص داده میشود. در پایان سال به یکی از افراد فداکار بلیت دو نفره به مقصد دلخواه اهدا خواهد شد.
باید با تکنیک و فناوریهای جدید آشنا بود
اسپای 3000BC که در سال ۱۹۹۲ در فیلادلفیا تاسیس شده است، همیشه در کنار وظیفه اصلی خود، طب سوزنی، ماساژ جمجمهای و خاجی و همچنین روشهای پزشکی مانند لیزردرمانی و تزریق را نیز ارایه میدهد.
علاوه بر آن، کورین کورمن مدیرعامل اسپا میگوید، اگر محبوبیت سرویسی کاسته شود باید برخی از آنها حذف شوند. این اسپا در دو زمینه ادعا دارد: درمانها از گیاهان دارویی و تکنیکهای رفلکسولوژی گرفته تا خدمات کلینیکی و پزشکی، همه بر پایه آخرین یافتههای علمی و تکنولوژیکی ارایه میشوند.کورمن میگوید: ارایه هر دو خدمت پزشکی و اسپا در یک مرکز برای مشتریان قابل دسترستر و خوشایندتر است. «تعداد زیادی از بانوان نیاز به آرامش و احساس راحتی دارند اما میخواهند نتایج را هم به سرعت مشاهده کنند.». وی میافزاید: «امروزه زنان جوان به نتیجهای که از سرویس مورد نظر خود میگیرند، بسیار اهمیت میدهند.»
ارزش برند تجاری خود را میدانند و در حفظ آن تلاش میکنند
تمام تبلیغات و بازاریابیهای اسپای روزانه The Pearl که در سال ۲۰۰۱ در یوجین افتتاح شده است، شبیه بههم هستند. مالک اسپا، سین ویرا میگوید «سالها طول میکشد تا بتوانید نام تجاری خود را بسازید و شعار تبلیغاتی خود را در آن بگنجانید». وی ادامه میدهد:«ممکن است از گفتن جملات تکراری خسته شوید، اما برای تاثیرگذاری، مجبور به این کار هستید.»
فونتهای ویژه و طرحهای رنگی که آبی، خاکستری، بنفش دودی و برنز هستند همگی در وبسایت، لوگو و تمام تبلیغات استفاده شدهاند. ویرا میگوید: «مهمترین هدف اسپا، کمک به مشتریان به منظور درمان و سلامتی و آرامش آنها است، که پیام مشترک تمام تبلیغات اسپا نیز هست. او میگوید «تمرکز و فعالیت اصلی اسپا همواره گفتوگو است، بنابراین تمام افرادی که در این اسپا کار میکند، همگی یک هدف مشترک دارند. شما هدف خاص خود را دارید اما اگر یک پیام مستحکم نداشته باشید، مشتری متوجه این حقیقت میشود که گویی شما درک و هدف درستی از تجارت خود ندارید.»
از شرکتهای کوچک باید پشتیبانی کرد
مهمانهای اسپای Wentworth که (تاسیس سال ۲۰۰۳) میتوانند از بین انواع لوسیونها، اسکراب و تمیزکنندهها با مارکهای شناخته شده، انتخاب کنند.
مدیر اسپا، کریستین مدینا گزارش میدهد که این یک روش هوشمندانه برای حمایت از کسبوکارهای کوچک و صنعتگران محلی است. او میگوید «ما با امتحان کردن محصولات شرکتهای تازهتاسیس، توجه خود را به آنها نشان میدهیم.» هم چنین تجربه اسپا را برای مشتریان به یاد ماندنیتر و برای شما سودمندتر میکند. مدینا توضیح میدهد «زمانی که کسی راجع به یک برند از شما سوال میپرسد و شما تاریخچه جالبی شرح میدهید، آنها برای خرید ترغیب میشوند. هیچ چیز از فروش محصولات آسانتر نیست.»
اسپا برای نمایش محصولات خود از کارتهای معرفی استفاده میکند. اگر بر روی کارتها اطلاعات کافی نوشته نشده باشد، کارمندان درباره آن برند برای مشتریان کنجکاو توضیح خواهند داد.
نظارت بر خطوط تولید
در طول رکود اقتصادی، گابریل اوفالز، مالک مشترک Haven Spa در شهر نیویورک، به منابع مالی اسپای خود بیشتر توجه کرد.
او شروع به نوشتن گزارش برای یک محصول خاص میکند. میگوید: «من توجه کردم که محصولات بسیار گران هستند» پس به متخصصان زیبایی در عوض دادن تمام محصولات به صورت رایگان، تنها نمونههای کوچکی اهدا شد.» او با نتایج بسیار شگفتانگیزی روبهرو شد: ۸۰درصد مصرف کاهش یافت که به معنی صرفهجویی هزاران دلار در سال بود.
اضافه بر فرهنگ اسپا برای استفاده از محصولات سنتی، اوفالز خریدهای اضافه را حذف میکند بهطور مثال، انتخاب کردن تنها یکی از دو لوسیون مشابه بهم. علاوه بر آن، او زمان زیادی برای خواندن گزارشها بهصورت منظم صرف میکند. کارمندان اداری، هزینه زیادی را صرف میکنند، بنابراین اوفالز، بدون از دست دادن حتی یک کارمند، برای کم کردن ساعت کاری برنامهریزی کرد.
به آنچه میبینند؛ اعتماد میکنند
کانی هافنبرد، مالک اسپای روزانه Saguaro (تاسیس شده در سال ۲۰۰۶) زمان استخدام، از تمام درمانگران میخواهد که یک روز کامل بر کار آنها نظارت داشته باشد. او میگوید: «کار آنها، کار معنوی است پس باید با عشق و علاقه انجام دهند. هدف این است، هر مشتری که به این جا میآید احساس آرامش و مراقبت از خود را داشته باشد تا بتواند ذهن و بدن خود را آرام کند و از لحاظ روحی دوباره به طراوت برسد.»
هافنبرد میگوید بهترین تعریف، زمانی است که مشتریان هنگام رفتن از اسپا احساس خوشایندی داشته باشند. او ادامه میدهد: « انرژی هر فرد با اهمیت است، از کسی که تلفن را پاسخ میدهد تا متخصص زیبایی که سرویسدهنده است.»
آنها به جامعه خود توجه میکنند
اویرا میگوید: در اسپای روزانه مروارید، حمایت از جامعه بخش مهمی از تمرکز شرکت است. اسپا با تعدادی از سازمانهای خیریه همکاری میکند، شامل سازمان حمایتی برنامه زندگی(OSLP) که به بزرگسالان برای بهبود معلولیتها کمک میکند.
هر سال، اسپا به همراه کسبوکارهای محلی در مکان Ophelia یک رویداد را برگزار میکند. تمام درآمد حاصل از فروش بلیتها و سایر کمکهای مالی بهطور مستقیم به خیریه میرسد. ویرا میگوید: «ما حدود دوهزار نفر هستیم که به چنین رویدادی در محل Ophelia برای نخستینبار گردهم میآییم.»
او می افزاید: «با موسسات خیره فقط برای اهداف تبلیغاتی کار نمیکند، اما غیرقابل انکار است که مشتریان بابت این کار از او قدردانی میکنند. جامعه ما از طریق کسبوکار، ما را حمایت میکنند، بنابراین حس بازخورد کار نیک کاملا درست است.»