همزمان با تغییر ایدههای ثروت و موقعیتهای اجتماعی، ایدههای سفرکنندگان برای لوکس بودن نیز تغییر مییابد. گزارش جدید Sabre Hospitality Solutions، تصریح میکند که مسافران متمول به طرز روزافزونی نسبت به لوگوهای پرزرق و برق و مصرف خودنمایانه گرایش یافتهاند. آنان جذب سفرهایی میشوند که بتواند رویاهایشان را از طریق تجربیات گرانقیمت جامه عمل بپوشاند.
در این شرایط، سفر لوکس میتواند به معنای پرواز با هلیکوپتر برای گذراندن کلاس یوگایی ویژه در وسط صحرا یا سفری ویژه برای غواصی اطراف لاشه کشتی تایتانیک باشد. در گزارش دیگری که توسط The Future of Luxury Travel انتشار یافته نیز به پنج فضای کلیدی که مشتریان را برای سفرهای لوکس در چند سال آینده تحت تاثیر قرار خواهد داد اشاره شده است. مدیر Sabre معتقد است که سفرهای گرانقیمت، بازاری را شکل میدهد که در آن «تجمل» معنای خاصترین و ویژهترین تجربهای که یک مشتری میتواند به دست آورد را پیدا خواهد کرد. مهمانان از ایدههای سنتی عبور کرده و خواهان فرصتهای انحصاری برای داشتن تجربیاتی فردی خواهند بود.
شاید بتوان بهطور خلاصه به این پنج گرایش کلیدی چنین اشاره کرد:
- تجمل موجب رشد در توریسم سلامتی خواهد شد: بر پایه گزارش انستیتو جهانی سلامتی، بخش توریسم جهانی سلامتی در سه سال آینده با رشدی 37درصدی به رقم 808 میلیارد دلار گردش مالی دست خواهد یافت. مهمترین عامل این رشد مسافران تجملپسندی هستند که به دنبال فرصتهایی برای بهبود شرایط روحی و حس لذتبخشی به خود میگردند.
تجمل بیسروصدا: بیش از پیش مسافران تجملگرا خود را در وضعیتی متفاوت از گذشته میبینند، هوشمندی بیشتر نسبت به لوگوهای جذاب و علاقه کمتر به نمایشهای آنچنانی. بسیاری سعی دارند تا از تجملهای متداول پرهیز کنند و جایگاه اجتماعی خود را از روشهای بیسروصداتری ابراز کنند.
- تجمل بدون گناه: عامل دیگر تاثیرگذار بر انتخاب مصرفکننده، تجمل بدون گناه است. گزارش The Future of Luxury میگوید که مصرفکنندگان نسبت به محصولات و خدماتی که بیتوجه به مسایل زیستمحیطی هستند واکنشهای منفی از خود نشان خواهند داد.
- افراط در درخواست: از آنجایی که خدمات ویژه و عندالمطالبه همیشه بخشی از تجربه لوکسگرایی بوده است، برخی مصرفکنندگان چنین درخواستهایی را در سطحی بالاتر مطرح خواهند کرد تا حدی که زیادهروی به نظر آید، از خدمات خشکشویی گرفته تا آرایش و مانیکور.
- سفارشی مساوی است با تجمل: تجربیات سفارشیشده کمک میکند تا مسافران همواره داستان جذابی از سفرشان برای گفتن داشته باشند اما نگرش جدید، علاقه به داشتن تجربیاتی متناسب با علایق و نیازهای منحصربهفرد هر نفر است و در واقع کتمان این مثل که «یک لباس را میتوان بر تن همه پوشاند.»