در فضای مجازی، اصطلاحی به نام "چهره کورتیزول" مطرح شده است که توجه ما را به خود جلب کرده است. شاید این اصطلاح را شنیده باشید یا نه، اما واقعیت این است که مشتریان این اصطلاح را شنیده و فکر می کنند استرس باعث پف کردن صورتشان می شود. در نشریه تخصصی زیبازی به بررسی این موضوع میپردازیم.

منشأ چهره کورتیزول
مانند همه اصطلاحات جدید محبوب و نیمه مشکوک، چهره کورتیزول در فضای مجازی به دلیل ادعای اینفلوئنسرها و علاقه‌مندان به زیبایی مبنی بر اینکه این عامل پف کردگی صورتشان است، ظاهر شد.
غدد آدرنال ما هورمون کورتیزول را تولید می‌کنند تا نه تنها به بدن ما در مقابله با استرس کمک کنند، بلکه همچنین به کمک عملکردهای مختلف بدن بپردازند. این هورمون به کنترل فشار خون، قند خون و کاهش التهاب کمک می‌کند. هنگامی که بدن تحت استرس است، کورتیزول تولید می‌کند.
اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی فرض کردند که چون تحت استرس بوده‌اند و صورتشان کمی پف کرده است، این دو نقطه می‌توانند به هم مرتبط باشند، اما لزوماً اینطور نیست.

استرس دارید؟ این چند روش را امتحان کنید

آیا چهره کورتیزول واقعی است؟
اگرچه کورتیزول می‌تواند باعث پف کردن صورت شود، اما فقط در مقادیر بسیار بالا این اتفاق می‌افتد. این مقادیر بالا با پف کردگی جزئی صورت معمولاً بعید است. متخصصان پزشکی پیشنهاد می‌کنند که دلایل پزشکی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است صورت متورم شود، از جمله: خواب ناکافی، نمک بیش از حد، رژیم غذایی و آلرژی‌ها. این موارد بیشتر احتمال دارد که باعث تورم جزئی صورت شوند، اما این نوع تورم صورت معمولاً توسط دیگران قابل تشخیص نیست.


تورم قابل توجه صورت احتمالاً به دلیل یک بیماری زمینه ای است. سندرم کوشینگ یک بیماری است که در آن بدن کورتیزول بیش از حد تولید می‌کند، که می‌تواند منجر به تورم کلی از جمله صورت شود. سندرم کوشینگ می‌تواند به دلیل استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها یا تومور در هیپوفیز ایجاد شود، که به آن بیماری کوشینگ گفته می‌شود. تورم در مبتلایان به سندرم کوشینگ یا بیماری کوشینگ به صورت ماه یا صورت ماه معروف است و بسیار آشکارتر بوده و نشان دهنده یک مشکل جدی‌تر سلامتی است.
بنابراین، اگر مشتری شما با ادعای داشتن "چهره کورتیزول" مراجعه کرد، به او توصیه کنید که این احتمالاً به دلیل رژیم غذایی، مصرف نمک، خواب یا آلرژی است. به او در انجام یک ماساژ تخلیه لنفاوی آرامش‌بخش کمک کنید و به او آموزش سبک زندگی بدهید تا به کاهش پف کردگی صورتش کمک کنید. اگر او دچار استرس زیاد است، یک درمان مناسب را توصیه کنید و ابزارهای موجود در جعبه ابزار خود را برای کمک به مدیریت استرس در اختیارش قرار دهید.

مطالب مرتبط در زیبازی:

_________________

چگونه استرس شما را چاق می کند

علم پشت استرس و آکنه

مدیریت طبیعی استرس با یوگا