با سرعت گرفتن افزایش تعداد مراکز ماساژ در کشور شاهد هستیم که در هر جا فضایی برای ارایه خدمات ماساژ اختصاص داده می‌شود، اعم از اینکه در یک مجموعه ورزشی باشد یا اتاقی در یک آرایشگاه و یا حتی در مطب پزشک، بلافاصله نام اسپا به آن محل اضافه می‌شود بدون آنکه توجهی به تعریف اسپا و نحوه استفاده از این نام شود. در شماره‌های قبل به تفصیل اسپا مورد بررسی قرار گرفت. در این مقاله سعی شده تا با مفهوم دیگری به نام Massage Shop آشنا شویم.

 

ماساژشاپ به فضایی اطلاق می‌شود که در آن خدمات ماساژ که معمولا بسیار محدود است ارایه می‌شود. این فضاها معمولا در یک فضای بزرگ مانند مراکز تجاری، ورزشگاه‌ها و... تعبیه می‌شود، جایی که هدف اصلی از مراجعه به آن مجموعه، استفاده از خدمات ریلکسی و ماساژ نیست بلکه مراجعه‌کنندگان به منظور دیگری به آنجا مراجعه می‌کنند و زمانی‌که هدف اصلی خود را در آن محیط دنبال کردند برای رفع خستگی به ماساژشاپ موجود مراجعه می‌کنند. البته ماساژشاپ‌ها گاهی به صورت مستقل در خیابان‌های پررفت وآمد نیز تعبیه می‌شود.

 

در این مراکز معمولا نیازی به رعایت استانداردهایی که در اسپا وجود دارد نیست و تعداد آیتم‌هایی که در منو ارایه می‌شود بسیار محدودتر از منوی اسپاهاست. در این مراکز اغلب ماساژهایی ارایه می‌شود که احتیاج به فضای خاص و امکانات ویژه ندارند. متداول‌ترین ماساژی که در این مراکز ارایه می‌شود فوت ماساژ یا ماساژ پاهاست چراکه این ماساژ به راحتی در جاهای مختلف قابل انجام است و نیازی به تعویض لباس و آمادگی‌های دیگر ندارد. برای مراجعه به ماساژشاپ معمولا نیازی به گرفتن وقت قبلی نیست.

 

به همین دلیل این مراکز در بسیاری از کشورها پاتوق کارمندانی است که پس از تعطیل شدن محل کار، در مسیر رسیدن به منزل سری هم به این مراکز می‌زنند و خستگی خود را می‌زدایند و با روحیه بهتری به محل زندگی خود می‌روند. همچنین افرادی که قبل از مراجعه به محل کار در این مرکز حضور پیدا می‌کنند و روز خود را با گرفتن ماساژ شروع می‌کنند.

 

در کشور ما هر چند به جرات می‌توان گفت که تعداد ماساژشاپ‌ها بسیار بیشتر از اسپاهاست اما به دلیل ناآگاهی و عدم آشنایی با تعریف و استفاده ماساژشاپ و اسپا، خدمات به‌طور صحیح و اصولی ارایه نمی‌شود. در حالی‌که اگر این مراکز آشنایی کافی با این تعریف و نوع خدمات داشته باشند بسیار مفیدتر خواهند بود و حتی سودآوری بیشتری نیز خواهند داشت. این در حالی‌ است که با یدک کشیدن نام اسپا آن هم به شیوه‌ای نادرست، نه‌تنها به این صنعت نوظهور در کشور ضربه وارد می‌نمایند، بلکه خود را نیز از سودآوری بیشتر و ارایه خدمات صحیح محروم می‌کنند.