در مقاله قبلی، راه کارهایی را برای تاسیس سالن زیبایی ارایه کردیم. این مقاله نیز در ادامه رهنمودهایی را برای مدیریت این سالنها پیشنهاد میدهد. همچنین مشاوره و نظرات مدیران سالنهای زیبایی را مورد بررسی قرار میدهیم تا بتوانیم کمکی به نسل بعدی کارآفرینان بنماییم.
سیستمها را سر جای خود قرار دهید
سیستمها و روندهای کاری ستون اصلی یک تجارت موفق هستند. حتی زمانیکه شما در شرکت یا سالن خود حضور ندارید، با استفاده از آنها میتوانید وقت آزاد بیشتری داشته باشید و کارمندان شما قادر خواهند بود این مراحل را فراگرفته و مسوولیت آن را به عهده گیرند. تا آنجا که میتوانید کار را سیستماتیک نمایید. برنامه ها را آزمایش و بازنگری کنید تا در نهایت ببینید کدام یک برای تجارت شما سودمند است. به طور خلاصه این اقدامات شامل موارد زیر میشوند:
* برنامهریزی تجاری: مهم است آگاه باشید که جایگاه کنونی شما کجاست و در مدت زمان معین به کجا خواهید رسید. مشخص کردن تاریخ و شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) هر مرحله از مسیر، اهداف را قابل دسترستر از پیش مینماید.
* برنامه کارمندان و روندهای القاء و آموزش: روندی را در پیش گیرید که برنامه کارمندان را سادهتر نموده و شما را در روزهای تمرین روزانه و ارزیابیها یاری نماید.
* رزروها: یک سیستم تعیین وقت و رزرو مناسب داشته باشید. بسیاری از سالنهای زیبایی امروزه با داشتن سیستمهای رزرو آنلاین، ۲۴ ساعته میتوانند وقتهای خود را در اختیار مشتریان قرار دهند.
* کنترل موجودی: دیدی واقعگرایانه از موجودی انبار خود داشته باشید و روندی منظم و مشخص را برای اضافه کردن و حذف موجودیهای خود پیش بگیرید.
* حساب و کتابها: برنامههای حسابداری بسیار عالی در بازار هستند که به شما در بودجهبندی و پیشبینی حسابهایتان و مدیریت پرداختیها و دریافتیها کمک خواهند کرد.
* بازاریابی: سیستمها عملکرد بازاریابی تمام حوزههای تجارت را تحت تاثیر قرار دادهاند. از ایمیل و اساماس گرفته تا کمپینهای هواداری و برنامههای استخدامی. بازاریابی اتوماسیون شده، ارتباط تجاری شما با مشتریان کنونی و بالقوه تان راتضمین میکند. دریافت اطلاعات از مشتریان در هر فرصتی و استفاده از آن برای بازاریابی هدف نهایی است.
کریس دمولاریس عضو هیاتمدیره انجمن متخصصین آرایش و زیبایی امریکا معتقد است: «من و مدیرانم ارتباطات و جلساتی هفتگی و ماهیانه با کارمندان برگزار میکنیم تا آنها را از هر گونه تغییر، دغدغه و دستاورهای د تجاری آگاه نماییم. این روش تمام کارکنان را در یک سطح از آگاهی قرار داده و فرصتی برای شایعات مسموم باقی نخواهد گذاشت. اینطور کارکنان حس میکنند که بخشی از شرکت هستند و صدای خواستههایشان به گوش مدیران رسانده میشود. ارتباط دو طرفه بهویژه ارتباط کلامی، کلید موفقیت است. تجارت شما زمانیکه بر نقاط قوت خود تاکید دارید، هدفگذاری میکنید و برای آینده خود برنامهریزی میکنید، شانس رشد و توسعه مضاعفی خواهد داشت.»
برای بازاریابی بودجه اختصاص دهید
یک سالن شیک بدون مشتری سودی عایدتان نخواهد کرد. اهمیتی ندارد که درمانها و سرویسهایی که ارایه میکنید چقدر عالی هستند اگر بازاریابی نکنید، به دردسر میافتید. بنابراین سالیانه بودجه کافی در برنامه تجاری خود برای فعالیتهای بازاریابی اختصاص دهید.بازاریابی محدوده گستردهای از تاکتیکها از جمله تبلیغات، فروش مستقیم، روابط اجتماعی، رسانههای اجتماعی و شراکت را دربرمیگیرد. اگر تجارت شما نوپا است، تلاش کنید روشهایی خلاقانه و کم هزینه را برای جذب مشتری اتخاذ کنید.
1- در مجامع محلی عضو شوید. ببینید چه کسی گروههای مادران محلی و یا انجمنهای اولیا و مربیان را اداره میکند. پیشنهاد ویژه برای خدمات و جوایزی برای مراسم و خیریهها ترتیب دهید. برگه آگهی خود را در کافههای محلی، کتابخانهها، سالنهای اجتماع پخش کنید و پیشنهادات انحصاری را به کارکنان کسبوکارها و مراکز محلی خود ارایه دهید.
2- در رسانهها و سایتهای اجتماعی تبلیغ کنید. با کسبوکارهای محلی خود در ارتباط باشید و گروههای آنلاین تشکیل دهید. موفقیت زمانی بهدست میآید که با فالوورهای خود مدام در ارتباط باشید و اطلاعات کاربردی را در کنار بازاریابی و فروش محصولات و خدمات خود به آنها ارایه دهید. مشتریان خود را تشویق کنید تا در سالن از خود عکس سلفی گرفته و شما را در کپشن عکس با هشتک سالن ذکر کنند.
3- خدمات هیجانانگیز و جدیدی را معرفی کنید که در سالنهای محلی دیگر ارایه نمیشوند و از روزنامهنگاران روزنامههای محلی خود بخواهید که یادداشتهایی در مورد آنها بنویسند.
4- نظرات آنلاین خود را افزایش دهید: مشتریانی که از خدمات شما رضایت دارند را تشویق کنید تا حس خوب خود را در فضای مجازی سهیم شوند، چرا که بیشتر مشتریان به دنبال نظرات آنلاین افراد هستند.
5- ویدیوهای آموزشی زیبایی را در صفحات خود به اشتراک بگذارید. خودتان دست به کار شوید، بلاگر خود و ویدیوهای خود باشید تا لاینهای درمانی و زیبایی خود را به آنها معرفی نمایید.
بر روی تجارت خود کار کنید
بسیاری از صاحبان سالنهای زیبایی بیشتر زمان خود را صرف تجارت و پیشرفت و توسعه آن میکنند. شما رویای خود را میسازید و مسوول چشمانداز توسعه تجاری خود هستید که اگر درگیر امور روزمره شوید رسیدن به این هدف آسان نخواهد بود.
زمانیکه تجارت خود را آغاز میکنید ممکن است دریابید که تمام جوانب کار را تحت کنترل دارید از درمانگر گرفته تا مسوول پذیرش و مسوول خرید و مدیر. در روزهای آغازین ممکن است این مساله الزامی بهنظر برسد اما رهبری تاثیرگذار بسیار مشکل است. وقتی که قدرتمند عمل کنید، اهداف خود را مشخص نمایید و برای آینده برنامهریزی کنید، آن هنگام است که تجارت شما شانس بیشتری برای رشد و توسعه دارد.
یاد بگیرید که مسوولیتها را به کارمندان خود محول کنید. کسانیکه مهارت کافی برای انجام امور خاص دارند را شناسایی کنید. هر چه بیشتر مسوولیتها را به عهده بگیرید زمان کمتری برای توسعه تجاری پیدا میکنید.با استفاده از سیستمها و ساختارهای واضح و مشخص و کارمندان مسوول و خدمترسان، تولید تجاری و سود شما به حتم افزایش خواهد یافت.
گردش نقدینگی خود را رصد کنید
گردش نقدینگی پولی است که وارد کسبوکار شما شده و از آن خارج میشود و خطمشی سالن شما است. بنابراین بسیار حایز اهمیت است که حسابهای خود را روزانه کنترل نمایید.
زمانیکه اداره یک سالن زیبایی را برعهده میگیرید، انتظار دارید که نقدینگی دریافتی شما از وجهی که خرج میکنید بیشتر باشد. اگر به اندازه پرداخت هزینههای روزانه خود درآمد نداشته باشید در نهایت کسبوکار شما شکست خواهد خورد، اتفاقی که ممکن است برای شرکتهای پر درآمد و سودده نیز اتفاق بیفتد. راهحل این مساله پیشبینی نیازهای تجاری و گردش مالی است. بدین وسیله در صورت مواجهه با هر گونه کاهش درآمدی آن را شناسایی کرده و قادر خواهید بود برای چنین موقعیتهایی آمادگی کامل داشته باشید.
* لیستی از هزینههای سالیانه خود به علاوه درآمد بالقوه ماه به ماه تهیه کنید.
* صورتحساب خود را کنترل کنید و اطمینان یابید که مشتریان شما حساب خود سریعا یا قبل از موعد تسویه میکنند. به دنبال راههایی باشید تا مشتریان برای خدمات خاصی از پیشهزینه را پرداخت کنند. بستههایی را برای پرداختهای زودتر از موعد آماده کنید یا عضویت در انجمن هواداران را به آنها پیشنهاد دهید که چندین مزیت را برای آنها که پرداختی زودتر دارند را به دنبال داشته باشد.
* تسهیلات اعتباری خود را پیش از نیاز آماده کنید و ابزار و وسایل گران قیمت را به جای خریدن، کرایه کنید.
* هزینههای خود را بهطور منظم ارزیابی کنید. تنها زمانیکه احساس کردید خریدی به نفع کسبوکار شما خواهد بود آن را انجام دهید.
به یاد داشته باشید گردش مالی با حفظ و نگهداری مشتریان، کارمندان و فروش خوب بهدست میآید. بنابراین برای موفقیتآمیز بودن کسبوکار خود اطمینان حاصل کنید که استراتژیهای تجاری خود را در زمان و مکان مناسب به کار میبرید.