سال گذشته، CIDESCO راهنمای حرفهای تاسیس سالن زیبایی را منتشر نمود.تاسیس سالن زیبایی رویای بسیاری از درمانگران و کارآفرینان است. وقتی مجله Professional Beauty از عدهای از متخصصان زیبایی درباره هدف نهایی آنها بهعنوان یک متخصص زیبایی پرسید، 40درصد در پاسخ گفتند که «آرزوی من تاسیس یک سالن زیبایی شخصی است». اداره سالن زیبایی شخصی از جهات بسیاری سودمند است، اما موفقیت در این زمینه با موانع و مشکلات بسیاری همراه است. همهچیز صرفا زیبایی نبوده و برخورداری از مهارتهای کسبوکار ضروری است. در ادامه برخی از توصیههای صاحبان کسبوکار در زمینه زیبایی را بررسی میکنیم تا راهکارهایی برای نسلهای آینده به دست آوریم.
1- مکان مناسب را انتخاب نمایید
مکان مناسب میتواند عامل پیروزی یا شکست یک سالن زیبایی باشد، به همین خاطر باید مکانی را انتخاب نمود که شروع اولیهای قوی در آن داشت.
مکانی را بیابید که در آن احساس راحتی کنید، ترددش زیاد باشد و ازدحام به قدری باشد که دسترسی و قابلیت پارک خودرو را مختل نکند. در شرایط ایدهآل باید سراغ مناطقی رفت که تجارتهای متنوعی در آن حضور داشته باشند، زیرا در این حالت احتمال جلب مشتری افزایش مییابد. علاوه بر خیابانهای شناخته شده، باید به سراغ مراکز خرید و طبقات همکف ساختمانهای اداری رفت، منتهی به شرطی که ترافیک آخر هفته مناسبی داشته باشند.
ملک مدنظر باید نور طبیعی و محیط پیرامونی مناسبی داشته باشد. فارغ از اعتقاد به فنگشویی و مسایل مشابه، بعضی ساختمانها از لحاظ معماری و محیط اطراف فرحبخشتر از سایر مناطق هستند. از مناسب بودن اندازه ملک اطمینان حاصل کنید. این امر بستگی به تعداد اتاقهای سرویسدهی، پذیرش، انبار و خدمه دارد. اگر ساختمان منتخب قبلا سالن زیبایی نبوده، تغییرات لازم را باید با دقت تمام اعمال نمود. این تغییرات شامل آب، تهویه، برق، کاربردهای مجاز طبق سند اجاره/ مالکیت و هزینههای تبعی آن میشود.
2- برند سالن خود را توسعه دهید
توسعه برند، شانس موفقیت شما را افزایش میدهد. هیچوقت قدرت برند را دست کم نگیرید. برند چهره کسبوکار شما است و محرکه اصلی جذب مشتری به حساب میآید.
توسعه برند ابتدا بستگی به هدف شما از کسبوکار دارد. دوست دارید مشتریان چه چیزی راجع به شما بگویند؟ پیامهای دریافتی را مشخص کنید و سعی کنید تا با مشتریان ارتباط برقرار کنید. در ترویج برند خود و طراحی آن همیشه جذابیت و خلاقیت را ملاک قرار دهید تا در تمام سکوهایی که در اختیار دارید، از جمله فضای مجازی موفق ظاهر شوید.
میخواهید مردم چه احساسی نسبت به شما داشته باشند؟ برند شما مبین احساس بوده و به همین خاطر باید شخصیتی مجزا به آن ببخشید. اگر برند شما یک فرد بود، چگونه ویژگیهایی داشت؟ آیا تحتتاثیر فرهنگ خاصی هستید؟ برند شما چه تاثیری در بهبود جهان پیرامونش خواهد داشت؟ با تعریف دقیق برند خود، از رقبا متمایز شوید. حتما یکسری ویژگیهای منحصربهفرد در آن قرار دهید.داشتن وجه تمایز بزرگ در بازار، مردم را جذب تماشای کار و خرید از شما میکند.
3- مواظب قوانین باشید
علاوهبر شرایط، مجوزها و بیمه لازم برای انواع خدمات درمانی، قوانین و مقررات دیگری نیز وجود دارند که برای تضمین سلامتی و ایمنی، مسوولیتپذیری و پیروی از قانون وضع شدهاند.
با مقامات محلی تماس حاصل کنید و از آنها بخواهید تا فهرستی از کلیه قوانین و مقررات مرتبط با ایجاد و نگهداری یک سالن زیبایی در اختیار شما قرار دهند. اگر به دنبال تعمیرات هستید، ابتدا باید درباره امکان تغییر طرح ملک پرسوجو کنید. شرایط غالبا در حال تغییرند، لذا برنامهای تعبیه کنید که هر 6 ماه یک بار ارزیابی مجدد را انجام دهد. دکتر Vera Zec، مدیریت شعبه صربستان CIDESCO، می گوید: «مالکان سالن زیبایی در قبال سلامت و امنیت خدمه و مشتریان خود مسوولاند، لذا از رعایت استانداردهای بهداشتی و آشنایی خدمه با رفتار حرفهای اطمینان حاصل فرمایید. کارکنان سالن باید در استفاده از تجهیزات شستشو و نظافت سالن یکسری اصول اولیه را رعایت نمایند. »
بعضی از مواد شیمیایی بهکار رفته در سالنهای زیبایی خطرناک بوده و باید به دقت آنها را دور ریخت. حتما از رعایت اصول پسماندهای شیمیایی توسط خدمه خود اطمینان حاصل نموده و پروتکلهای زیستمحیطی مربوطه را مطالعه نمایید.
4- بهترین کارکنان را استخدام نمایید
یکی از چالشبرانگیزترین بخشهای ایجاد یک سالن زیبایی مستقل، پیدا کردن خدمه مناسب است. مهارت این اشخاص تاثیر بسیاری بر تجارت شما میگذارد. در سطح جهانی این امر یک مشکل جدی است، چراکه درحالحاضر میزان تقاضا برای درمانگر حرفهای بالا و میانگین سطح مهارت پایین است.
در ادامه پنج راهکار برای یافتن بهترین کارکنان را آوردهایم:
1- داشتن برندی معتبر. اگر اعتبار و وجه خوبی از خود بهجای گذاشته باشید، علاوه بر مشتریان خوب، کارکنان خوبی نیز جذب میکنید.
2- کارکنان اول خود را سفیر خود قرار دهید. از آنها بخواهید تا درباره برند شما نزد دوست و آشنا صحبت کنند و برای شما خدمه جدید جذب کنند.
3- خود را به دانشگاهها و مراکز آکادمیک برای تدریس معرفی کنید. بهدنبال حضور در همایشها و کنفرانسها باشید. بسیاری از موسسات مستقل ماهانه چندین دانشجوی فارغالتحصیل دارند که میتوانند برای شما مفید باشند.
4- ظاهر زیبا خیلی مهم است. با وجود اهمیت دستمزد، بسیاری از تصمیمات شغلی افراد تحتتاثیر عناصر دیگری نظیر چشمانداز، انعطاف شغلی و ارزش کار گرفته میشوند. با ایجاد مجموعهای جذاب برای انواع اقشار جامعه، خود را از سایر سالنها متمایز کنید.
5- کمپین استخدامی خود را از طریق شبکههای اجتماعی، وبسایتها، وبلاگها و سایر کانالهای بازاریابی زنده نگه دارید.
5- خدماترسانی استثنایی
پس از ایجاد یک سالن زیبایی جذاب، باید از ارایه خدمات مناسب به مشتریان نیز اطمینان حاصل نمایید. این امر هم احتمال بازگشت آنها را افزایش داده و هم باعث میشود که شما را به سایر نزدیکان و دوستان خود توصیه کنند.
آموزش مناسب، مبنای هرگونه شیوه خدماترسانی بوده و باید در طول مدت استخدام کارکنان ادامه داشته باشد. با بهینهسازی برنامه آموزشی خود، به کارکنان کمک کنید تا در چند زمینه ازجمله مدیریت و بازاریابی نیز مهارت کسب کنند، زیرا در این حالت شما میتوانید تمام تمرکز خود را وقف توسعه و بسط تجارت خود نمایید. همیشه با کارکنان خود جلسات گروهی برگزار نموده و با مثال، روش انجام وظایف را برای آنها تشریح نمایید.
Lydia Sarfati، موسس و مدیر عامل Repechage میگوید: «خدمه بخش پذیرش، هنگامی که مشتری از در وارد میشود، تصویر اولیه را در ذهن وی ایجاد میکنند. بنابراین آشنایی با نحوه خوشامد گویی، توضیح انواع خدمات درمانی و توصیه گزینههای مناسب به مشتریان به هنگام رزرو وقت درمان بسیار مهم است. لذا ارایه تمرینات روزمره به کارکنان و شریک نمودن آنها در این فرایند علاوه بر ایجاد کارکنان حرفهای و مجرب، منجر به گسترش کسبوکار شما بهعنوان یک پیشرو میشود. اتخاذ چنین رویکرد آموزشی جامعی باعث تحکیم روابط میان کارکنان و افزایش روحیه و بازدهی سالن زیبایی شما خواهد شد.»