حفظ و نگهداری خریداران و مشتریان معمولا به‌عنوان یکی از مهمترین جنبه‌های بهبود و ارتقا تجارت شناخته می‌شود. تجارتی که برنامه‌ای مسنجم برای نگهداری و مدیریت مشتریان خود ندارد، نخواهد توانست که رشد و پیشرفت کند. تحقیقات تازه نشان می‌دهند که نگهداری مشتریان قبلی، هزینه‌ای شش برابری نسبت به یافتن مشتریان جدید دارد. شرکتی با درصد پایین در بقای مشتریان قبلی، باید زمان و هزینه‌ای بیشتر برای به دست آوردن خریداران جدید صرف کنند. تحقیق همچنین تصریح می‌کند که مشتریان بازگشتی حدود 67درصد بیشتر از مشتریان جدید هزینه صرف می‌کنند.

 

در سلسله مقالات پیشین دو مبحث نور و وسعت فضا از چندین فاکتور اصلی اسپا را در ساختار حمام‌های سنتی ایرانی به بحث نشستیم و اینک مبحث رنگ از دیگر فاکتورهای مطرح اسپا را در چند حمام ایرانی مورد بررسی قرار می‌دهیم. رنگ در اسپاهای امروزی به معانی انتزاعی‌تری تبدیل شده است آنگونه که فضاهایی را صرفا با یک رنگ خاص برای هدفی خاص تزیین می‌نمایند و یا با نورهای مصنوعی فضایی را رنگین می‌سازند که کمتر قرابتی با طبیعت و روحیه انسان دارد، لکن به جهت دارا بودن امکانات وسیع امروزی قابلیت دسترسی به خواسته‌های گوناگون را فراتر از معماران قدیمی دارند. و اکنون ما نیز با وجود دارا بودن فضاهای نوستالژیک گذشته (حمام‌ها) می‌توانیم همچون معماران امروزی امکانات بروز را به مدد گرفته، گذشته و حال را تلفیقی شایسته نماییم. بدین‌گونه هم گذشتگان را پاس داشته‌ایم و هم آیندگان را به فرهنگ بومی پیوند داده‌ایم.