امروزه طراحی سالن‌های اسپا تحت تاثیر اجتماع، اقتصاد و فرهنگ قرار دارد. همان‌طور که هر هنرمند خوب، دارای امضایی منحصربه‌فرد است که کار آن‌ها را معرفی می‌کند، افراد با استعداد نیز خلاقانه به حرفه طراحی داخلی می‌پردازند. بازدید از بعضی سالن‌های پررفت و آمد نشان می‌دهد که لذت بردن از قصرهایی با نمای سنگ مرمر و قالب‌های شیرینی منسوخ شده است، چراکه موضوعات مختلف مرتبط با سلامت ذهن و بدن، آگاهی فرهنگی و محیط‌زیست اهمیت پیدا کردند و مسایل اجتماعی محوریت یافته اند. در ادامه خواهیم دید که چگونه تم‌های جالب به روند طراحی ظاهر اسپا کمک کردند تا بتوانیم به این سبک از طراحی در سال ۲۰۱۸ برسیم.

طراحی سالن‌های اسپا, طراحی اسپا, طراحی ظاهر اسپا, اسپاهای اقامتی, خدمات صورت, مانیکور و پدیکور, اسپاهای روزانه, حس اسپا, آروماتراپی,  سالن اسپا

 

 

سلامتی همیشگی

به‌طور فزاینده‌ای، درمان‌های اسپا صرفا بخشی از تجربه‌های کلی مربوط به سلامت محسوب می‌شوند. آنچه مهم‌تر است ایجاد اقامتگاه‌هایی سلامت‌محور‌تر با رویکردی هایی جدید است. «توجه به عواملی که باعث بهبود کیفیت زندگی ما می‌شوند تبدیل به فرهنگ شده است.» ورونیکا شریبیز، مدیرعامل و موسس دفتر معماری Vera Iconica معتقد است که هر چیزی واقعی‌تر باشد- به این معنی که نزدیک به حالت طبیعی باشد- خود را زیباتر و شفابخش‌تر نشان می‌دهد. این حقیقتی  است که در مراکز و اسپاهای اقامتی ما بیش از پیش به چشم می‌خورد.»

اسپا و هتل Hodges Bay که در جزیره کارائیب، آنتیگوا واقع شده است، در اواسط سال ۲۰۱۸ افتتاح خواهد شد. کوبی کارپ، موسس و مدیرمسوول معماری و طراحی داخلی که در این پروژه نیز همکاری می‌کند، می‌گوید «در این‌جا اسپا نه‌تنها مکانی برای ماساژ، خدمات صورت، مانیکور و پدیکور است بلکه فعالیت‌های روزمره مهمانان نیز در این مکان انجام می‌گیرد.» فضایی که به طور ویژه برای کشش یا یوگا قبل و بعد از غذا طراحی شده، درست در مقابل فضای ناهارخوری رو به اقیانوس قرار گرفته است. کارپ می‌گوید: «در کنجی دیگر، ننوهای معلق، باعث لذت بردن مهمانان از برنامه صدادرمانی می‌شود ما در هر گوشه‌ای از علایم و توصیه‌ها استفاده کرده‌ایم.»

علاوه بر این، فناوری اسپا راه طولانی را رفته است و طراحان از این فرصت به خوبی استفاده کردند تا نوآوری‌ها را به کار گیرند و احساس لذت‌بخشی را به مهمانان اسپا ببخشند، راه‌های بسیاری برای ساخت یک فضای مناسب به منظور حفظ سلامت ذهن و بدن وجود دارد، ازجمله استفاده از صندلی‌های صدادرمانی یا تخت‌های اتاقکی مخصوص خواب.

الکسیس آفلند مالک Lexi Design در شهر نیویورک می‌گوید حتی روشنایی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. «اکثر مشتریان، درحال‌حاضر به دنبال ایجاد فضاهای اختصاصی هستند که نه‌تنها به صورت و بدن، بلکه به ذهن و احساسات آنان نیز رسیدگی شود.» «به تازگی اختلالات عاطفی فصلی را با نوردهی خاص برای کمک به افزایش حس شادی و سر زندگی، کاهش اضطراب و افزایش شفافیت ذهن بهبود درمان می‌کنیم. این کار را می‌توان با انواع جدیدی از لامپ‌ها که طیف نوری متفاوتی دارند، انجام داد.»

تمرکز بر محل

اسمیت می‌گوید اگر هدف کسب‌وکار شما سلامتی است باید ابتدا از خود شروع کنید. هم‌چنین او معتقد است مکانی که از مواد محلی و طبیعی، با نوآوری‌ها و با توجه به فرهنگ و سنت‌های اطراف آن ساخته شده است، تجربه جدید و لذت‌بخشی بوده که باعث رضایت مشتریان شده است.« بناهایی که گویی بخشی از منظره هستند و از آن تفکیک ناپذیرند، کمک می‌کنند تا لذت بیشتری از طبیعت بیریم،» تجربه، زمانی که همراه با سنت‌های شفابخش محلی، غذاها و شیوه‌های منحصربه‌فرد همراه باشد، بسیار لذت‌بخش است.

کارپ تاکید می‌کند که همیشه الهام‌بخشی و انعکاسی از محیط طبیعی مجاور در داخل سازه‌ها و طراحی‌های ما قرار دارد. «به‌طور مثال، در طراحی هتل Indura در هندوراس، تصمیم گرفته شد از مواد خالص محلی، مانند چوب‌های سخت استفاده شود، زیرا آن منطقه توسط جنگل‌های انبوه پوشانده شده بود و با سقوط درختان مقدار زیادی از این نوع چوب‌ها را توانستیم استفاده کنیم. چوب سخت مناطق استوایی، بسیار مستحکم هستند زیرا موریانه‌ها نمی‌توانند آن‌ها را بخورند. به حدی استحکام دارند که حتی ناخن نیز داخل چوب فرو نمی‌رود. اما اگر از چوب صنوبر Douglas یا درخت غان  از ویسکانسین استفاده کنید، به‌دلیل شکر داخلشان، موریانه‌ها آنها را خواهند خورد. همچنین از بامبو برای کف و نارگیل برای دیوار استفاده می‌کنیم. ما پوست چوبی نارگیل و برگ درخت نخل را به هم می‌چسبانیم و از آن سبد درست می‌کنیم، و یا می‌توان با نرم‌کردنشان،  به‌عنوان پوشش دیواری استفاده کرد.»

اما اغلب اسپاهای روزانه در امریکا چگونه هستند؟ اگر سالن اسپا نزدیک به دیگر کسب‌وکارها و خیابان باشد، آیا همان «حس اسپا» را می‌توان به مشتریان القا کرد؟ در پاسخ باید گفت بله. با استفاده از فناوری و خلاقیت، بسیاری از اسپاها توانسته‌اند به خوبی تعادلی بین مادر طبیعت و تمدن ساخته بشر به وجود آورند.

عمومی شدن

با بودجه محدود و افزایش ساعت کار نمی‌توان از راه دور باعث افزایش درآمد شد، اصلی که بیشتر مالکین اسپا آن را رعایت نمی‌کنند. خوشبختانه، در مورد اسپای روزانه دنج و گوشه بودن سالن، اولویت مهمی برای بسیاری از مشتریان نیست بر خلاف گذشته که ترجیح می‌دادند به دور از هیاهو و در مکانی آرام، خدمات را دریافت کنند. بنابراین بیشتر مشاوران، مالکین اسپا را به مکان‌های شلوغ هدایت می‌کنند. آفلند گزارش می‌دهد: «به آن‌ها پیشنهاد می‌شود که سالن خود را در مناطق شلوغ خرید قرار بدهند، به‌طوری که اتاق‌های اسپا و بوتیک‌ها، هر دو در یک منطقه پررفت و آمد قرار گرفته باشند.»

در حقیقت، مفهوم اسپای روزانه به‌عنوان یک مکان خصوصی و آرام به‌تدریج فراموش می‌شود و با توجه به نسل جدید و رسانه‌های اجتماعی روند آن تغییر می‌کند. اصطلاح اسپا دربرگیرنده آرامش و سلامت مردم است که هدف آن رها کردن مراجعان از دنیای بیرون و تعادل ذهن آن‌ها می‌باشد. آفلند می‌گوید: «اما این نسل به نظر متفاوت می‌آید.» بنابراین ایده قدیمی اسپا، کمی محدود شده است. مشتریان به جای رهیدن، به دنبال توانمندسازی خود هستند .با تمرین ذهن و بدن می‌توان راهی برای لذت بیشتر از زندگی پیدا کرد. شاهد آن هستیم که مشتریان از تعامل و اشتراک‌گذاری تجربیات خود بیشتر از حس تنهایی لذت می‌برند.

در پاسخ، طراحان راه‌هایی برای تعامل بیشتر و ایجاد ارتباط جمعی در اسپای محلی پیشنهاد می‌کنند .آفلند می‌گوید: «موسسان اسپا رویکردی مدرن، تازه و مناسب با تجربه مشتریان ارایه می‌کنند. برنامه‌های آرایشی، آروماتراپی شخصی و حتی خدمات صورت به شکلی جدید انجام می‌شوند و از سال گذشته با یک فضای قابل دسترس، اجتماعی، سرگرم‌کننده و کارآمد جایگزین شده اند. حتی برنامه‌های ذهنی، جسمی نیز به صورت اجتماعی برگزار می‌شوند. هر مجموعه‌ای بدون داشتن خدمات ویژه زوجین، محکوم به شکست است و طراحان ترجیح میدهند تا مکان‌ها عمومی را جایگزین مکان‌های شخصی شده کنند. آفلند می‌گوید «ما در حال ساخت اتاق عمومی هستیم، جایی که مهمانان می‌تواند قبل و بعد از درمان در آنجا جمع شوند. مردم به دنبال تعامل و اجتماع در اسپاها هستند.» بنابراین فضاهای بزرگ‌تر برای استراحت، فروش و کافه را در کنار هم قرار داده است. اتصال این فضاهای چندمنظوره، محیطی را ایجاد می‌کند که حس تعامل بیشتری را  به وجود می‌آورد. علاوه بر آن، در حال طراحی فضای درمانی جدیدی هستیم که چندین سرویس، در کنار هم درحال انجام است. به‌عنوان مالک اسپا، درک جهان از منظر تجارت همیشه کلید مهمی برای موفقیت است. با این حال، همان‌طور که احترام به طرح‌های گذشته مهم است، اهمیت به نگرش‌های جدید بااهمیت‌تر است. کارپ به این نتیجه می‌رسد «اگر بخواهیم، مردم تجربه‌های خود را همیشه به خوبی یادآور شوند، باید روند جاری را اصلاح کرد. رفتن به اسپا و گرفتن خدمات به یک حرکت معمولی تبدیل شده است، بنابراین برای منحصربه‌فرد بودن باید روش های جدیدی را پیدا کرد.»