به گفته گروهی از پژوهشگران، زندگی درنزدیکی خیابانهای پر رفت و آمد خطر ابتلای به بیماری دمانس (زوال عقل) را افزایش میدهد. این نتیجهگیری باعث تشدید نگرانی در مورد آثار آلودگی هوا بر سلامت مردم شده است.تحقیقات پژوهشگران مرکز بهداشت عمومی انتاریو، کانادا، حاکی از آن است که حدود ده درصد از موارد ابتلای به آلزایمر در مناطق شهری با زندگی در نزدیک ترافیک سنگین ارتباط دارد.
هونگ چن، مسوول این تحقیقات، گفته است که افزایش شهرنشینی و بالا رفتن میزان آلودگی هوا باعث شده است تا شمار رو به افزایشی از شهروندان در نقاطی زندگی کنند که در نزدیکی ترافیک سنگین قرار دارد و این وضعیت به افزایش ابتلای به دمانس کمک کرده است. پیش از این، پژوهشگران دریافته بودند که بین آلودگی هوا و سروصدای ترافیک با کاهش ماده سفید مغزی و تضعیف قدرت ادراک فرد رابطهای وجود دارد اما تحقیقات اخیر نشان میدهد که ذرات ریز مغناطیسی معلق در هوا میتواند مستقیما وارد بافت مغز شود.
این تحقیقات نشان داده است که کسانی که در نزدیک محلهای دارای ترافیک سنگین زندگی میکنند تا ١٢ درصد بیش از سایرین در معرض ابتلای به دمانس قرار دارند. این نتیجهگیری براساس اطلاعات مربوط به حدود ٦.٦ میلیون نفر طی ده سال به دست آمده است. پژوهشگران گفتهاند که افزایش خطر ابتلای به دمانس میتواند یکی از عوارض مشکلات تنفسی و قلبی ناشی از استنشاق دود ترافیک و سایر عوامل زیانبار زندگی در محیط شهری و هوای ناپاک آن باشد.
در انجام این تحقیقات، افراد بین ٢٠ تا ٨٥ ساله ساکن ایالت اونتاریو در کانادا بین سالهای ٢٠٠١ تا ٢٠١٢ زیر نظر قرار گرفتند در حالیکه با استفاده از کد پستی، میزان نزدیکی آنان به محلهای ترافیک سنگین مشخص شده بود. در طول این دوره، ٢٤٣ هزار نفر از این گروه به دمانس، ٣١ هزار و پانصد نفر به پارکیسنون و ٩ هزار و دویست و پنجاه نفر به ام.اس مبتلا شدند. بررسی نتیجه این تحقیقات نشان داد که بین میزان ترافیک و ابتلای به پارکینسون یا ام.اس ارتباطی وجود ندارد اما فاصله افراد تا نقاط ترافیک سنگین با میزان ابتلای به دمانس مرتبط است.
در واکنش به انتشار این گزارش، راب هوارد، استاد کرسی روانپزشکی سالمندان در دانشگاه لندن گفته است که این آگاهی وجود داشته که آلودگی هوا به سلامتی مردم زیان میزند و پژوهش اخیر هم مشخص نمیکند که آیا افزایش هرچند مختصری که در خطر ابتلای به دمانس گزارش شده نتیجه مستقیم قرار گرفتن در معرض ترافیک است یا به طور مستقیم از عوارض دیگر مرتبط با الودگی ناشی میشود. وی افزوده است "در هر حال، مهم این است که این پژوهش بار دیگر لزوم مقابله با آلودگی هوا را گوشزد میکند."
کارشناسان هشدار دادهاند که کسانی که در نزدیکی محلهای پر رفت و آمد شهری زندگی میکنند نباید با مطالعه نتیجه این پژوهش بیهوده گرفتار نگرانی شوند. جان هاردی، استاد کرسی عصبشناسی دانشگاه لندن گفته است که "تجزیه و تحلیل شواهد به دست آمده از چنین مطالعاتی بسیار پیچیده است و گاه همین پیچیدگی باعث نتیجهگیری بی پایه و نگرانی بیمورد می شود. دلایل کافی برای اجتناب از زندگی در نزدیک گذرگاههای پر رفت و آمد وجود دارد و این پژوهش یک دلیل جدید به دلایل قبلی میافزاید."